Reiseinformasjon

   For å skrive ut denne siden, trykk ctrl + P (Windows) eller cmd + P (Mac)  

FØR REISEN

 

Status

  • Så fort saken er ferdig behandlet og flyreisen bestilt, vil IOM sende et reisebrev per e-post med detaljert informasjon om reisen. Denne informasjonen ligger også tilgjengelig på www.voluntaryreturn.com under «Check your status».

  • UDI kan omgjøre saker helt frem til avreise dersom de mener at kriteriene ikke lenger er oppfylt. Dette er utenfor IOMs kontroll. Søker/mottak vil bli informert om dette snarest dersom dette er tilfellet.

 

Endringer

  • Endring av reisen er ikke tillatt uten legeerklæring.

  • Stopover/overnatting i transitt er ikke tillatt.

  • Reisedato, reiserute og flyselskap varierer etter bl.a. tilgjengelighet på flyene, IOMs flyavtaler, pris og kapasitet på flyplassene og de lokale IOM kontorene.

 

Oppmøtetid

  • Oppmøtetiden varierer vanligvis mellom 2 og 3 timer før avreise, avheng av flyselskap, antall reisende og destinasjon.

Transport til Oslo

  • Mottakene er ansvarlige for organisering av transporten til Oslo Lufthavn, Gardermoen.

  • For dem som bor privat vil IOM organisere flyreisen til Oslo Lufthavn.

Bagasje

  • Det er viktig at søker respekterer flyselskapenes bagasjeregler. Antall kolli/kilo varierer fra flyselskap til flyselskap og destinasjon.

  • Prisen for overvekt varierer avhengig av destinasjon og flyselskap. For eksakte priser kan dere sjekke flyselskapets nettside.

Reise med barn

  • Personer som er gravide med ett barn kan fly som normalt frem til uke 28 i svangerskapet. Mellom uke 28 og 35 må de vise en legeerklæring som viser at de er «fit to fly». Denne må være på engelsk og kan ikke være eldre enn 7 dager før avreise. For tvillinger eller flere gjelder strengere regler, de kan bl.a. ikke fly etter.

  • Barn under 2 år vil ikke få eget sete på flyet og kan kun sjekke inn 1 kolli på 10kg + en stelleveske.

  • Flyselskap kan be om å få se på fullmakt fra den andre foresatte dersom barnet reiser med kun en av foreldrene.

Spesielle behov

  • Ang. medisinske utstyr som rullestol, ekstra oksygen, spesielle medisiner el.l., så må IOM ha informasjon om det på et tidlig tidspunkt i søknadsprosessen.

  • Dersom søker skal ha med seg sin egen rullestol som skal sjekkes inn, så trenger vi å vite høyde, bredde, lengde, vekt, om den er manuell eller elektrisk og hva slags batteri den har.

  • Det er mulig å låne rullestol på flyplassene, da må vi vite hvorvidt søker klarer å gå i trapper eller til setet selv. Det er ikke mulig å reise uten eskorte dersom man ikke klarer å komme seg til toalettet om bord i flyet på egenhånd. IOM må få beskjed om dette tidlig i søkeprosessen.

PÅ FLYPLASSEN

 

  • IOM vil være tilstede til avtalt tid ved «Meeting Point» i avgangshallen i 2. etasje.

  • IOM vil hjelpe til med innsjekkingsprosessen til alle som reiser med IOM

  • IOM assisterer alle reisende frem til gaten hvor de vil få utlevert IOM posen.

    • I posen vil det være lommepenger, kopi av flybillettene, kontaktinfo til IOM i hjemlandet, informasjon om hvordan de vil motta pengestøtten, kopi av akseptbrevet med informasjon om pengestøtten, private dokumenter som IOM har mottatt fra norske myndigheter og evt. andre relevante dokumenter. I tillegg får de ombordstigningskortene og reisedokumentet.

FLYTUREN

 

  • IOM benytter kun anerkjente flyselskap som ikke er svartelistet av EU-kommisjonen. Hvilket flyselskap som blir valgt er avhengig av reiseruten, kapasitet, pris, avtaler og behovet for assistanse.

  • Alle reiser skjer fra Oslo Lufthavn, Gardermoen.

TRANSITT

 

  • IOM tilbyr transitt assistanse på de fleste flyplassene.

  • Minimum transittid er 2 timer med noen få unntak.

  • Ved forsinkelser eller kanselleringer vil IOM representanten assistere med ombookingen.

ANKOMST

  • Mange søkere er usikre på om de skal bli møtt eller ikke i hjemlandet. Det er en del ting som kan være greit å tenke på i den forbindelse:

    • IOM tilbyr ankomstassistanse på de største flyplassene i de fleste land dersom ønskelig (ikke obligatorisk).

    • IOM møter vanligvis søker etter at de har hentet ut bagasjen og gått gjennom tollen.

    • Ved sen ankomst vil det ved noen flyplasser ikke være mulig med ankomstservice.

    • Dersom det haster med å reise så vil det i noen tilfeller være mulig å reise på et tidligere tidspunkt dersom ankomstassistanse ikke er nødvendig.

    • For dem som blir møtt av familie vil det ikke være nødvendig å bli møtt av IOM i tillegg.

    • I noen land anbefaler vi assistanse, spesielt for dem som reiser med et midlertidig reisedokument (Laissez-Passer).

    • Dersom søker ikke kan eller ønsker å bli møtt ved ankomst, så vil de motta penger før avreise til å dekke kostnadene for transport videre til hjemstedet.

    • Den økonomiske støtten blir ikke delt ut ved ankomst, men på et av IOMs kontor.

International Organization for Migration (IOM)

Besøksadresse: Skippergata 33, 2. etasje, 0154 Oslo

Postadresse: Pb 8927 Youngstorget, 0028 Oslo

Åpningstider: Mandag - fredag, 10.00-15.00

Telefon: 23 10 53 20  |  Faks: 23 10 53 23

  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • YouTube Social Icon
IOM logo
  • Facebook Icon
  • Twitter Icon
  • YouTube Icon