Reiseinformasjon
For å skrive ut denne siden, trykk ctrl + P (Windows) eller cmd + P (Mac)
FØR REISEN
Status
-
Så fort saken er ferdig behandlet og flyreisen bestilt, vil IOM sende et reisebrev per e-post med detaljert informasjon om reisen. Denne informasjonen ligger også tilgjengelig på under «Check your status».
-
UDI kan omgjøre saker helt frem til avreise dersom de mener at kriteriene ikke lenger er oppfylt. Dette er utenfor IOMs kontroll. Søker/mottak vil bli informert om dette snarest dersom dette er tilfellet.
Endringer
-
Endring av reisen er ikke tillatt uten legeerklæring.
-
Stopover/overnatting i transitt er ikke tillatt.
-
Reisedato, reiserute og flyselskap varierer etter bl.a. tilgjengelighet på flyene, IOMs flyavtaler, pris og kapasitet på flyplassene og de lokale IOM kontorene.
Oppmøtetid
-
Oppmøtetiden varierer vanligvis mellom 2 og 3 timer før avreise, avheng av flyselskap, antall reisende og destinasjon.
Transport til Oslo
-
Mottakene er ansvarlige for organisering av transporten til Oslo Lufthavn, Gardermoen.
-
For dem som bor privat vil IOM organisere flyreisen til Oslo Lufthavn.
Bagasje
-
Det er viktig at søker respekterer flyselskapenes bagasjeregler. Antall kolli/kilo varierer fra flyselskap til flyselskap og destinasjon.
-
Prisen for overvekt varierer avhengig av destinasjon og flyselskap. For eksakte priser kan dere sjekke flyselskapets nettside.
Reise med barn
-
Personer som er gravide med ett barn kan fly som normalt frem til uke 28 i svangerskapet. Mellom uke 28 og 35 må de vise en legeerklæring som viser at de er «fit to fly». Denne må være på engelsk og kan ikke være eldre enn 7 dager før avreise. For tvillinger eller flere gjelder strengere regler, de kan bl.a. ikke fly etter.
-
Barn under 2 år vil ikke få eget sete på flyet og kan kun sjekke inn 1 kolli på 10kg + en stelleveske.
-
Flyselskap kan be om å få se på fullmakt fra den andre foresatte dersom barnet reiser med kun en av foreldrene.
Spesielle behov
-
Ang. medisinske utstyr som rullestol, ekstra oksygen, spesielle medisiner el.l., så må IOM ha informasjon om det på et tidlig tidspunkt i søknadsprosessen.
-
Dersom søker skal ha med seg sin egen rullestol som skal sjekkes inn, så trenger vi å vite høyde, bredde, lengde, vekt, om den er manuell eller elektrisk og hva slags batteri den har.
-
Det er mulig å låne rullestol på flyplassene, da må vi vite hvorvidt søker klarer å gå i trapper eller til setet selv. Det er ikke mulig å reise uten eskorte dersom man ikke klarer å komme seg til toalettet om bord i flyet på egenhånd. IOM må få beskjed om dette tidlig i søkeprosessen.
PÅ FLYPLASSEN
-
IOM vil være tilstede til avtalt tid ved «Meeting Point» i avgangshallen i 2. etasje.
-
IOM vil hjelpe til med innsjekkingsprosessen til alle som reiser med IOM
-
IOM assisterer alle reisende frem til gaten hvor de vil få utlevert IOM posen.
-
I posen vil det være lommepenger, kopi av flybillettene, kontaktinfo til IOM i hjemlandet, informasjon om hvordan de vil motta pengestøtten, kopi av akseptbrevet med informasjon om pengestøtten, private dokumenter som IOM har mottatt fra norske myndigheter og evt. andre relevante dokumenter. I tillegg får de ombordstigningskortene og reisedokumentet.
-
FLYTUREN
-
IOM benytter kun anerkjente flyselskap som ikke er svartelistet av EU-kommisjonen. Hvilket flyselskap som blir valgt er avhengig av reiseruten, kapasitet, pris, avtaler og behovet for assistanse.
-
Alle reiser skjer fra Oslo Lufthavn, Gardermoen.
TRANSITT
-
IOM tilbyr transitt assistanse på de fleste flyplassene.
-
Minimum transittid er 2 timer med noen få unntak.
-
Ved forsinkelser eller kanselleringer vil IOM representanten assistere med ombookingen.
ANKOMST
-
Mange søkere er usikre på om de skal bli møtt eller ikke i hjemlandet. Det er en del ting som kan være greit å tenke på i den forbindelse:
-
IOM tilbyr ankomstassistanse på de største flyplassene i de fleste land dersom ønskelig (ikke obligatorisk).
-
IOM møter vanligvis søker etter at de har hentet ut bagasjen og gått gjennom tollen.
-
Ved sen ankomst vil det ved noen flyplasser ikke være mulig med ankomstservice.
-
Dersom det haster med å reise så vil det i noen tilfeller være mulig å reise på et tidligere tidspunkt dersom ankomstassistanse ikke er nødvendig.
-
For dem som blir møtt av familie vil det ikke være nødvendig å bli møtt av IOM i tillegg.
-
I noen land anbefaler vi assistanse, spesielt for dem som reiser med et midlertidig reisedokument (Laissez-Passer).
-
Dersom søker ikke kan eller ønsker å bli møtt ved ankomst, så vil de motta penger før avreise til å dekke kostnadene for transport videre til hjemstedet.
-
Den økonomiske støtten blir ikke delt ut ved ankomst, men på et av IOMs kontor.
-
International Organization for Migration (IOM)
Besøksadresse: Skippergata 33, 2. etasje, 0154 Oslo
Postadresse: Pb 8927 Youngstorget, 0028 Oslo
Åpningstider: Mandag - fredag, 10.00-15.00
Telefon: 23 10 53 20 | Faks: 23 10 53 23