Ofte stilte spørsmål

Vi mottar mange spørsmål om frivillig assistert retur og reintegrering, retningslinjer for reise, og økonomisk støtte. På denne siden har vi forsøkt å svare på de vanligste spørsmålene. Vennligst ta kontakt om du skulle ha flere spørsmål.

Gjennom årene har vi assistert tusenvis av mennesker med deres retur fra Norge. Enhver migrants opplevelse og historie er unik. Vi har samlet noen av disse returhistoriene for å dele disse opplevelsene med deg.

Frivillig assistert retur

Hvor lang tid tar søknadsprosessen?


Dette varierer veldig fra sak til sak, og kan ta alt fra uker til måneder. Hva slags dokumenter søker kan fremvise vil påvirke denne prosessen. Hvis søker kan fremvise et gyldig reisedokument, vil behandling av saken kunne gå raskere.




Om jeg har en søknad om retur med IOM, kan politiet fremdeles tvangsutsende meg?


Norske myndigheter vil kunne se at du har en aktiv søknad om retur med IOM. En søknad om retur med IOM er derimot aldri en garanti for at politiet ikke tvangsutsender deg.




Skulle jeg reise med IOM, vil dette ha konsekvenser for mine muligheter til å komme tilbake til Norge?


Nei, selve returen med IOM vil ikke ha noen konsekvenser. Din individuelle sak med norske myndigheter kan derimot ha det. IOM har ikke innsyn i din sak med norske myndigheter, derfor må du alltid spørre dem selv. Skulle du returnere til Norge innen to år kan du bli bedt om å betale tilbake deler av eller hele den finansielle støtten du eventuelt mottok.




Kan IOM garantere for min sikkerhet når jeg reiser frivillig tilbake med IOM til mitt hjemland?


IOM kan ikke garantere for din sikkerhet når du reiser frivillig tilbake med IOM til ditt hjemland. Det å reise med IOM er frivillig, og det er ditt ansvar å gjøre deg kjent med sikkerhetssituasjonen i hjemlandet og regionen.




Kan jeg selv velge hvilket land jeg vil reise til?


Du kan kun søke om å reise til et land der du har statsborgerskap eller gyldig oppholdstillatelse. Det er noen destinasjoner IOM ikke kan assistere til. IOM Norge kan ikke assistere asylsøkere til et annet Dublin-land. Vennligst ring kontoret vårt hvis du trenger mer informasjon om dette.





Reisen

Når kan jeg reise?


Vi vil booke flybilletter så snart vi har fullført arbeidet med søknaden din. Behandlingstiden varierer fra sak til sak. Noen kan kanskje reise innen et par uker, mens det kan ta noen måneder for andre. Søknaden kan behandles raskere hvis du kan fremvise et gyldig reisedokument.




Kan jeg velge hvilket flyselskap jeg skal reise med?


Dette er dessverre ikke mulig. Vi prøver imidlertid alltid å finne den beste og korteste ruten basert på IOMs flyavtaler.




Jeg har ikke identifikasjonsdokument og trenger å reise til Oslo. Kan jeg reise med et innenlandsfly uten ID?


Det er ikke noe krav til pass for innenlandsfly. IOM anbefaler uansett å reise med et asylsøkerbevis eller en annen form for ID, ettersom du kan bli bedt om å identifisere deg selv (les mer her). Hvis du foretrekker å ikke reise med fly, er det mulig å vurdere andre transportmidler som buss og/eller tog.




Kan jeg fly direkte til min endelige destinasjon?


Vi prøver å bestille direktefly når det er mulig. Vi må derimot også ta hensyn til faktorer som flytider, billettpriser og tilgjengelighet på billetter.




Hva skal jeg gjøre hvis jeg ikke kan finne IOMs medarbeidere på Gardemoen?


Hvis du venter på møtestedet i 2. etasje kan du ringe dem direkte. Deres telefonnumre er angitt på reisebrevet som ble sendt til deg når reisen ble booket.




Hvilke utgifter skal lommepengene dekke?


Lommepengene er ment for eventuelle utgifter du kan støte på under reisen, for eksempel for mat og drikke.




Vil jeg få assistanse i transitt?


Ja, vi tilbyr transittassistanse på de fleste flyplasser.




Hvor mye bagasje kan jeg ta med?


Hvor mye bagasje du kan ta med avhenger av reglene for hvert flyselskap. Du kan ta med 1 eller 2 kolli, men maksvekten varierer i henhold til flyselskap og endelig destinasjon. Du vil motta informasjon om bagasjekvoten din skriftlig så snart billetten din er booket.




Hva vil konsekvensen være hvis jeg har ekstra/overvektig bagasje?


Hvis du har bagasje som overstiger bagasjereglene så må du selv betale for dette med bankkort eller med kontanter i norsk valuta (NOK).




Jeg har smerter i foten/benet og har problemer med å gå, er det mulig å få hjelp?


Ja, vi kan bestille en rullestol på forhånd til deg, slik at du ikke trenger å gå langt.




Jeg er gravid - kan jeg fortsatt fly?


Hvis du er gravid og har hatt en ukomplisert graviditet, kan du fly frem til uke 28. Fra uke 28 vil du trenge en legeattest for å fly.




Hvorfor er frammøtetid på flyplassen så lenge før avreise?


Du må møte på flyplassen i god tid før avreise. Grunnen til det er tiden det tar å distribuere lommepenger og dokumenter, å sjekke inn, og å gå gjennom sikkerhetskontroll og passkontroll. Det kan også være mange søkere som reiser samtidig.




Kan jeg ta med meg en TV?


Det er ikke anbefalt å ta med en TV, da flyselskapene ikke dekker eventuelle skader som oppstår under reisen.




Hva er formålet med IOM-posen?


IOM-posen som blir gitt på Gardemoen flyplass gjør det lettere for andre IOM-ansatte å identifisere deg under transitt og ved ankomst. Posen inneholder også viktig reiseinformasjon.




Hvordan kan jeg vite om jeg har et gyldig reisedokument?


For at reisedokumentet ditt skal være gyldig, så må ingen sider mangle eller være revnet, bildet kan ikke være løst, og dokumentet kan ikke være skadet av vann eller ild. Viktigst av alt er at dokumentet ikke kan være utløpt. Vi anbefaler å spørre din ambassade hvis du er i tvil.




Kan jeg returnere tilbake til Norge igjen?


En retur til Norge avhenger av din innvandrings-/visumstatus, og du må klarlegge dette med UDI. Hvis du har mottatt økonomisk støtte og returnerer til Norge innen 2 år, må du kanskje refundere mottatt støtte til norske myndigheter.





 

Økonomisk reintegreringsstøtte (FSR)

Hvor mye vil jeg få i økonomisk støtte?


Beløpet vil avhenge av når du søker og enkelte andre faktorer. Det er UDI som bestemmer hvor mye penger du vil motta. Les om de ulike støttene her.




Er det mulig å få den økonomisk støtten i Norge?


Utdelingen av økonomisk støtte foregår i landet du skal returnere til, og det er derfor ikke mulig å motta økonomisk støtte i Norge.




Hvor lang tid tar å motta den økonomiske støtten?


Det vil normalt ta tre uker etter ankomst, men dette kan variere fra land til land. Tiden det vil ta avhenger også av at du kontakter IOM-kontoret i hjemlandet ditt etter ankomst, siden det er de som vil fordele den økonomiske støtten. For at du skal motta den økonomiske støtten så snart som mulig, anbefaler vi at du kontakter det lokale IOM-kontoret så snart som mulig etter at du har returnert. Din IOM-pose vil inneholde kontaktinformasjonen til det lokale IOM-kontoret.




Hva skal jeg gjøre hvis jeg ikke har mottatt min økonomiske støtte?


Ta kontakt med ditt lokale IOM-kontor. Din IOM-pose vil inneholde deres kontaktinformasjon.




Kan den økonomiske støtten overføres til bankkontoen til en av mine familiemedlemmer?


Ja, dette kan være mulig med en skriftlig fullmakt/bekreftelsesbrev fra deg.




Kan jeg få utbetalt den økonomisk støtten i USD?


Utbetalingen av den økonomiske støtten er normalt gitt i den lokal valutaen. Helt unntaksvis kan støtten utbetales i en annen valuta, vanligvis USD, avhengig av situasjonen i returlandet.




Kan jeg få utbetalt den økonomisk støtten på flyplassen når jeg har landet på min endelige destinasjon?


Av sikkerhetshensyn er dette dessverre ikke mulig.





 
International Organization for Migration (IOM)

Besøksadresse: Skippergata 33, 2. etasje, 0154 Oslo

Postadresse: Pb 8927 Youngstorget, 0028 Oslo

Åpningstider: Mandag - fredag, 10.00-15.00

Telefon: 23 10 53 20  |  Faks: 23 10 53 23

  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • YouTube Social Icon
IOM logo
  • Facebook Icon
  • Twitter Icon
  • YouTube Icon